Heb je een geweten of ontwikkel je die tijdens je leven?Heeft elk mens een geweten?

Wat is geweten? Is dit aangeboren of aangeleerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (9)

Geweten is de stem, het verbod van een ander...
Dus aangeleerd...

Ja helaas heeft elk mens een geweten, niemand ontkomt eraan, het is de erfzonde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
dus de aangeleerde erfzonde :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je bij een lichaam een geweten krijgt is de erfzonde... Wat dat inhoudelijk is, dat verschilt per individu en dat is aangeleerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Ik mag niet zeggen wat ik over dit antwoord denk, want dan wordt het verwijderd.
Je geweten [Het innerlijk besef van goed en kwaad waarnaar de mens de zedelijke waarde van eigen handelen beoordeelt] is een mechanisme waarin er voor gezorgd wordt dat alle leden van een groep zich aan dezelfde spelregels van het leven houden. Waarschijnlijk heeft dit de oorsprong nog in prehistorische tijden waarin kolonies samen leefden en elkaar beschermden tegen buitenstaanders.

hoe het geweten 'getraind' wordt is afhankelijk van de opvoeding, en is gevoedt door de normen en waarden van de sociale omgeving waarin je opgroeit.

Ik denk dat de wetenschap er achter zal komen dat de aanleg voor het geweten aangeboren is, en bij iedereen aanwezig is, en dat de invulling ervan aangeleerd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een geweten wordt je aangeleerd.
We leren in de loop van ons leven veel dingen. Niet stelen, morden, andere mensen pijn doen. De normale gedragscodes laat maar zeggen.
Wanneer we dingen doen die tegen deze gedragscodes ingaan weten we van binnen dat we fout zitten en dat dit niet wordt geaccepteerd door de maatschappij en dat gaat aan ons knagen.
Dat noemen wij 'geweten'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Het geweten wordt ontwikkeld, als klein kind weet je nog niet of je iets fout doet maar door een reactie of een standje wordt dit geleerd. En door te leren weet je heel goed als een koekje pikt dat je fout bezig bent want jij kijkt al automisch om of niemand je ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geweten is een eigenschap die ons aangeboren is. De invulling daarvan is echter een aangeleerde kwestie.

oftewel:
als iemand last heeft van zijn geweten omdat hij iets gestolen heeft, dan is het gedeelte 'stelen is fout' een aangeleerd iets, en het gedeelte 'mijn geweten spreekt aan omdat ik iets fout deed' is aangeboren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor geweten is aangeleerd... het is het besef van goed en kwaad... en dat is aangeleerd...
wat je prettig en onprettig vind... dat is grootdeels aangeboren en wordt verder aangeleerd...
Kijk bij deze link wordt precies uitgelegd wat geweten inhoud.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geweten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn antwoord geef ik vanuit mijn zienswijze en wat ik geloof (ik wacht de min duimpjes wel weer af ;):

Het geweten is inherent aan de mens, aangezien het door God tot een deel van hem is gemaakt. Het is een innerlijk bewustzijn of besef van wat goed en kwaad is. Het geweten oordeelt dus. Het kan ook door de gedachten en daden, de overtuigingen en normen en ervaring in iemands geest zijn geplant, geoefend worden. Op grond hiervan trekt het een vergelijking met de handelwijze die men volgt of die men overweegt te volgen. Wanneer vervolgens de handelwijze met de normen in conflict komt, geeft het geweten een waarschuwing, tenzij het door het voortdurend negeren van zijn waarschuwingen ongevoelig is geworden. Het geweten kan een morele veiligheidsvoorziening zijn, doordat het ons een gevoel van welbehagen geeft wanneer wij het goede doen of ons pijn bezorgt wanneer wij verkeerd handelen.
Reeds vanaf het begin bezit de mens een geweten. Dit bleek in het geval van Adam en Eva, want zij verborgen zich zodra zij Gods wet hadden overtreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweten is aan de ene kant een aangeboren mechanisme met een eenvoudige inhoud en aan de andere kant tijdens het bestaan aangevuld met minder eenvoudige inhoud.

Maar een mens is geen programmeerbare rekenmachine. Tijdens zijn leven vult hij zijn geweten met nieuwe regel en verwijdert hij oude regels. In je geweten zit je eigen verantwoordelijkheid en is ook je eigen verantwoordelijkheidheid.

Een pedo die vindt, dat hij/zij kinderen mag ‘gebruiken’ zou anders niet strafbaar zijn., juist omdat het je eigen verantwoordelijkheid is heb je geen excuus en kan je verantwoordelijk worden gehouden. Dat is overigens niet het gehele probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om van een geweten te kunnen spreken moet er besef zijn van goed of fout.Wanneer dit besef niet aanwezig is, kan men hierop geen beroep doen en kan men een persoon niet in gebreke stellen voor het maken van foute beslissingen, maar dient deze persoon grondige psychische begeleiding te krijgen.Het geweten wordt ongeveer bij een leeftijd ontwikkeld van 3 jaar.